Fotografia cyfrowa – aparat czy smartfon? Co wybrać na początek?

Fotografia cyfrowa przeżywa teraz swój najlepszy okres. Każdy, kto ma ochotę zająć się tą dziedziną sztuki, ma ją na wyciągnięcie ręki. Można powiedzieć, że dosłownie, bo praktycznie każdy smartfon wyposażony jest teraz w aparat fotograficzny. Czy to jednak wystarczający sprzęt dla tych, którzy chcą zacząć swoją przygodę z fotografią? Fotografia cyfrowa – smartfon czy aparat? Może się wydawać, że do rozpoczęcia przygody z fotografią cyfrową wystarczy sam smartfon. Częściowo to prawda, bo nowe modele telefonów komórkowych, mogą być wyposażone w naprawdę bardzo dobre rozwiązania fotograficzne. Jednak nie każdy model smartfona się nimi charakteryzuje. Tutaj zależność jest dość prosta – im

kurs fotografii przygotuje cię do pracy z aparatem analogowym

Kurs fotografii – jak zacząć przygodę ze sztuką?

Kurs fotografii można już odbywać w każdym większym mieście. Może to być w Warszawa czy Kraków, ale miejsc, gdzie takie zajęcia się odbywają, na mapie Polski jest znaczenie więcej. Zanim jednak wybierzemy się na taki kurs, warto poznać kilka podstaw samej fotografii, by przyswajanie wiedzy odbywało się tam już szybciej i przyjemniej. W końcu nauka powinna być przyjemnością. Kurs fotografii – czy podstawy są ważne? Fotografia to szuka, która jest z nami od prawie dwóch wieków. Za początki sztuki uznaje się bowiem rok 1839, kiedy wynaleziono kliszę fotograficzną. Ta oczywiście nie była w tej formie, którą znamy dziś, ale wynalazek

prywatne ubezpieczenie zdrowotne - opieka lekarza

Indywidualne ubezpieczenie zdrowotne – warto się zainteresować?

W dzisiejszym świecie dobitnie przekonujemy się o tym, że zdrowie jest cenniejsze ponad wszystko. Nieustannie szukamy rozwiązań, które pozwolą nam je zachować oraz chronić. Biorąc pod uwagę trudności, z jakimi wielu Polaków boryka się nawet przy próbach zapisania się do lekarza, tym bardziej ważkim tematem staje się kwestia zapewnienia sobie i bliskim ochrony zdrowotnej. Indywidualne ubezpieczenie zdrowotne ma nas przed tym chronić. Tylko czy rzeczywiście tak będzie? Ubezpieczenie medyczne – koniec z kolejkami Wszyscy wiemy, jak problematyczne potrafi być oczekiwanie na wizytę u lekarza specjalisty. Nieraz trzeba czekać miesiącami, aby tylko móc zapisać się na wizytę w naszym kraju. A

Betonowe ogrodzenie wokół domu – elegancja i bezpieczeństwo

Każdy, kto posiada własną posesję wie, jak ważnym elementem jest ogrodzenie wokół domu i ogrodu. Pozwala ono w wyraźny sposób oddzielić przestrzeń użytkową od prywatnej, zapewnia nam bezpieczeństwo i chroni przez wzrokiem wścibskich. Poza tym jest też elementem aranżacyjnym, dlatego warto dobrać je także pod kątem stylistycznym. Betonowe ogrodzenie to popularne rozwiązanie na nowoczesnych i minimalistycznych posesjach. Betonowe ogrodzenie wokół domu – jakie ma zalety? Beton to materiał często wykorzystywany w budowlance. Przede wszystkim jest on niezwykle trwały i odporny na wszelkiego rodzaju czynniki zewnętrzne. Od niedawna też doceniamy jego surowy, minimalistyczny wygląd. Z tego względu jest to materiał idealny

ułożony podjazd z kostki brukowej

Podjazd z kostki brukowej – jak go wykonać?

Podjazd z kostki brukowej to popularny sposób na estetyczne wykończenie przestrzeni przed domem i garażem. Kostka brukowa jako materiał budowlany posiada wiele zalet, a do najważniejszych zaliczamy łatwość montażu, odporność na uszkodzenia i warunki atmosferyczne oraz elegancki wygląd. W jaki sposób samodzielnie ułożyć podjazd z kostki brukowej? O czym chcemy pamiętać przy wyborze metody wykonania oraz rodzaju kostki? Dobrze się przygotuj – potrzebne narzędzia Zanim zabierzemy się do pracy, dobrze jest na początek stworzyć plan zadań, kosztorys i liczbę niezbędnych materiałów i sprzętów. Dzięki temu praca pójdzie sprawnie, a my damy radę wykonać całe zadanie bez pomocy innych. Zanim zaczniemy

Co mogą oznaczać sny?

Sen to jedno z tych wydarzeń, któremu przypisuje się wyjątkowe właściwości. Niby mówimy tutaj o zwykły procesie, który zachodzi w każdym organizmie, ale jednocześnie w snach doszukujemy się głębszych znaczeń. Czy faktycznie jest tak, że sny mają jedno i przyjęte znacznie, którym warto się później kierować? A może jest tak, że dopowiadamy sobie odrobinę zbyt dużo i czasem przykładamy do snów zbyt dużą wagę. Czym jest sam sen? Zacznijmy może najpierw od wyjaśnienia tego, czym w ogóle jest sam sen. To cykliczny i powtarzający się stan czynnościowy ośrodka układu nerwowego. Podczas jego trwania, następuje efekt zniesienia świadomości, a człowiek wchodzi

materac piankowy na łóżku

Materac piankowy – czy warto taki mieć?

Materac piankowy to jeden z rodzajów materacy, które można obecnie kupić. Jeden z wielu, co warto dodać, bo nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak wiele rodzajów jest dostępnych w sprzedaży. Ten jednak wyróżnia się kilkoma cechami, które sprawiają, że idealnie nadaje się dla osób, którym marzy się spokojny i długi sen. Jakie są więc największe zalety takiego piankowego materaca i dlaczego warto się nim zainteresować? Materac piankowy – co trzeba wiedzieć? Niestety, ale coraz więcej osób cierpi z powodu bezsenności. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele, a jedną z nich z pewnością jest źle dobrany materac. W

Kupowanie auta używanego w Polsce

Choć sytuacja na rynku samochodów używanych w Polsce stale się poprawia, to jednak ciągle można trafić na propozycje aut, których prawdziwy stan po prostu mrozi krew w żyłach. Nie ma co się jednak oszukiwać, że to zauważymy samodzielnie, nie będąc fachowcami. Problem polega bowiem na tym, że wady są na tyle sprytnie maskowane przez sprzedawców, że praktycznie trudno je zauważyć gołym okiem. Na czym właściwie polega problem z samochodami używanymi w Polsce? Cóż, przez wiele lat byliśmy biednym narodem, który jednak pragnął luksusu wszędzie tam, gdzie dało się go osiągnąć. To stąd tak ogromna popularność starszych aut marek premium, w

dziewczyna robi notatki

Prywatne akademiki w Polsce – co oferują studentom?

Początek roku akademickiego to dla każdego świeżo upieczonego studenta bardzo emocjonujący czas. Szczególnie, gdy rozpoczęcie studiów wiąże się dla młodego człowieka z przeprowadzką do innego miasta i koniecznością zamieszkania w nim bez rodziny. Coraz częściej studenci ponad niewielkie opłaty stawiają wygodę i pewną dozę intymności w wybranym lokum. Dlatego popularnością cieszą się prywatne akademiki. Takie placówki można znaleźć także w Polsce, między innymi w Łodzi. Co oferuje studentom prywatny akademik? Dlaczego warto wynająć w nim pokój? Prywatne akademiki – ko może wynająć w nich pokój? Prywatny akademik to miejsce stworzone z myślą o studentach, którzy mogą sobie pozwolić, by żyć

Samochody używane z gwarancją – nie gorsze niż nowe?

Tak się już jakoś przyjęło w naszej polskiej mentalności, że zakup używanego samochodu musi łączyć się ze sporym ryzykiem wpadki. Swoje na pewno zrobiły lata nieuczciwego działania różnego rodzaju “Mirków Handlarzy”, którzy wiedząc o ogromnym popycie na auta osobowe w Polsce sprowadzali do kraju dosłownie każdy samochód dający szansę na zarobek. Niestety, jakość tych ofert często pozostawiała naprawdę wiele do życzenia. I naprawdę nie trzeba być wybrednym. Niby nic w tym złego, prawda? W sumie skoro biznes kwitnie… Niestety, bardzo często taki samochód używany miał szereg wad, które w krajach zachodniej Europy eliminowały ekonomiczny sens jego dalszego użytkowania. Koronne przykłady:

Życie bez soli – czy to możliwe?

Sól kuchenna, znana również jako chlorek sodu, znajduje się niemalże w każdej polskiej kuchni. Zdecydowana większość osób nie wyobraża sobie przygotowywania i spożywania jakiegokolwiek posiłku bez jej dodatku. Należy do najstarszych przypraw poprawiających smak różnorodnych potraw. Sól wprawdzie dostarcza ważnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu jonów sodu i potasu, ale w nadmiernych ilościach staje się przyczyną poważnych dolegliwości, nieprzyjemnych schorzeń i chorób cywilizacyjnych. Ratunkiem może okazać się dieta niskosodowa!

Nadmiar soli w diecie szkodzi!

Sól kuchenna jest głównym źródłem sodu, który zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego, krwionośnego i nerwowego, reguluje gospodarkę wodną organizmu oraz uczestniczy w aktywnym wchłanianiu najważniejszych składników odżywczych. Niestety nadmierna ilość sodu w diecie dorosłego człowieka jest przyczyną wielu niebezpiecznych dla zdrowia schorzeń i chorób. Przede wszystkim sprzyja zwiększeniu obojętności krwi i zwężaniu naczyń krwionośnych, co w efekcie prowadzi do zwiększenia ciśnienia tętniczego. Wzrasta wówczas ryzyko chorób serca, udaru mózgu, miażdżycy, wylewu, niewydolności krążenia. Innymi skutkami systematycznego spożywania zbyt dużej ilości soli są: kamica nerkowa, osteoporoza, astma, demencja, otyłość, a nawet niektóre nowotwory (np. rak żołądka).

Rodzaje soli

Osoby, które jednak nie wyobrażają sobie ulubionej potrawy bez chociażby niewielkiej ilości soli, mogą sięgnąć po inne, mniej szkodliwe dla zdrowia jej rodzaje. Alternatywę dla tradycyjnej soli stanowią:

  • sól kamienna dostępna w drobno- lub gruboziarnistej postaci – zawiera więcej składników mineralnych, takich jak potas, chrom, wapń, mangan, miedź i magnez;
  • sól potasowa – idealna dla osób, które powinny stosować dietę niskosodową;
  • sól morska – o dosyć wysokiej zawartości sodu, ale intensywnym smaku, dzięki czemu nie trzeba dodawać jej zbyt wiele;
  • sól himalajska w postaci grubych grudek o charakterystycznym bladoróżowym kolorze – uznawana za najczystszą na świecie, zawiera nie tylko chlorek sodu, ale również około osiemdziesiąt różnych pierwiastków;
  • czarna sól hawajska o działaniu antytoksycznym – usuwa z organizmu wszelkie substancje szkodliwe i zbędne produkty przemiany materii;
  • sól indyjska Kala Namak o dużej zawartości żelaza i… jajecznym aromacie – doskonale sprawdza się jako oryginalny dodatek w kuchni wegańskiej;
  • sól peruwiańska Marasak o różowym zabarwieniu – pochodząca z samych szczytów wysokich Andów oraz wypłukiwana przez gorące źródła posiada wiele drogocennych minerałów, takich jak magnez, żelazo, wapń, miedź i cynk;
  • angielska sól Mandon w postaci miękkich płatków w kształcie charakterystycznych piramidek – posiada krystalicznie czysty smak – uzyskiwana za pomocą tradycyjnych metod, umożliwiających zachowanie wartościowych składników mineralnych (głównie magnezu i wapnia).

 Wszechobecna sól

Sól znajduje się głównie w półgotowych lub gotowych produktach spożywczych, po które codziennie sięgamy. Doskonałe właściwości konserwacyjne oraz niska cena sprawiają, że producenci chętnie dodają chlorek soli między innymi do: pieczywa, wędlin, serów (zwłaszcza żółtych i topionych), ryb wędzonych, dań typu instant, bulionów rosołowych, konserw czy słonych przekąsek (paluszków, chipsów, krakersów) czy konserw. Co więcej w procesie produkcji dodawane są często znaczne ilości substancji dodatkowych, takich jak chociażby glutaminian sodu, benzoesan sodu czy askorbinian sodu. Ponad to każdy z nas chętnie używa soli jako przyprawy do domowych zup, sosów, potraw mięsnych, mącznych i warzywnych, kanapek czy twarożków. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) bezpieczny poziom spożycia soli dla dorosłego, zdrowego człowieka wynosi maksymalnie pięć gramów dziennie (jedna płaska łyżeczka). Tymczasem, zdaniem naukowców oraz specjalistów do spraw żywienia, przeciętna dieta Polaków przekracza aż trzykrotnie normę wyznaczoną przez WHO. Może to mieć fatalne skutki dla stanu zdrowia. Większość lekarzy i dietetyków zaleca stosowanie diety niskosodowej.

Dieta niskosodowa

Dieta niskosodowa polega na ograniczeniu lub całkowitym wyeliminowaniu z codziennego jadłospisu soli oraz produktów o wysokiej zawartości sodu. Podstawę menu stanowią przede wszystkim świeże, nieprzetworzone produkty, takie jak:

  • świeże warzywa i owoce, zwłaszcza z dużą zawartością potasu i magnezu;
  • pełnoziarniste pieczywo, kasze, makaron razowy, ryż brązowy, płatki zbożowe;
  • ryby bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, zwłaszcza tłuste ryby morskie (np. tuńczyk, makrela, śledź, sardynki);
  • chude mięso;
  • chudy nabiał (twaróg, maślanka, kefir);
  • chude mięso;
  • samodzielnie przygotowane wędliny;
  • orzechy bez soli;
  • oleje roślinne.

W diecie niskosodowej maksymalna dawka sodu wynosi 1200 mg na dobę. Ograniczenie lub wyeliminowanie soli z menu ma ogromny wpływ na poprawę stanu zdrowia, kondycję fizyczną oraz ogólne samopoczucie. Poprawia znacznie pracę układu krążenia i nerek, a także pozwala zachować w organizmie prawidłowy bilans wodny.

Dieta niskosodowa – szczególne wskazania

Dieta niskosodowa konieczna jest w przypadku pojawienia się pierwszych niepokojących objawów, które mogą świadczyć o nadmiarze sodu w organizmie. Lekarze i dietetycy zalecają stosowanie diety bez soli zwłaszcza osobom z:

  • chorobami naczyniowo-sercowymi;
  • chorobami nerek;
  • miażdżycą;
  • nadciśnieniem tętniczym i innymi zaburzeniami pracy układu krążenia;
  • marskością wątroby połączoną z wodobrzuszem.

Sól w diecie powinny ograniczyć również osoby z obniżoną gęstością kości i narażone na osteoporozę. Nadmiar sodu w organizmie zwiększa bowiem wydalanie wapnia z organizmu. Rezygnacja z soli pozwala zmniejszyć dawki leków, a nierzadko nawet całkowicie je wyeliminować u pacjentów z nadciśnieniem. Co więcej zmniejsza liczbę zawałów serca aż o 18% i udarów mózgu 0 24%. Dieta niskosodowa doskonale sprawdza się również w przypadku osób, zmagających się z zatrzymywaniem wody w organizmie z przyczyn hormonalnych oraz kobiet w ciąży, które cierpią z powodu obrzęków.

Aromatyczne zamienniki soli kuchennej

Eliminacja soli w diecie lub jej znaczne ograniczenie nie musi oznaczać, wbrew powszechnym opiniom, pogorszenia walorów smakowych poszczególnych dań. Idealnymi zamiennikami mogą bowiem okazać się aromatyczne zioła, zarówno świeże, jak i suszone oraz naturalne przyprawy. Smak każdej potrawy z pewnością podkreślą i wzbogacą: czosnek, pieprz (klasyczny czarny, egzotyczny czerwony i biały), bazylia, oregano, tymianek, rozmaryn, lubczyk, cynamon, goździki, estragon i wiele innych. Doskonałą alternatywę dla tradycyjnej soli stanowią również koper, pietruszka oraz imbir. Pachnące zioła i naturalne przyprawy sprawią, że umiejętnie przygotowany posiłek będzie kulinarną ucztą dla podniebienia. Poza tym korzystnie wpływają na funkcjonowanie całego organizmu. Całkowita rezygnacja z soli, dla większości osób przyzwyczajonych do tego smaku, może okazać się prawdziwym wyzwaniem. Dlatego można sukcesywnie zmniejszać ilość przyprawy podczas każdego kolejnego przygotowywania posiłku.

O autorze

Odpowiedz

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.