W historii współczesnej reklamy było kilka kampanii reklamowych zakończonych fiaskiem mimo dużego budżetu. Były też przykłady kampanii tworzonych za grosze, które zarobiły miliony. W obu przypadkach czynnikiem odpowiadającym za sukces i porażkę byli potencjalni klienci. Reklama, która zarobiła najwięcej wkomponowała się w dzisiejszy styl ludzi młodych oraz trafiała do rozmaitych grup społecznych. Natomiast złe reklamy z wysokim budżetem były zarówno nudne jak i nieprzemyślane pod kątem zatrudnionych osób.
Stawiamy na ludzi lubianych
Często popełniany błąd, który odcisnął piętno na ostatniej kampanii dotyczącej „hejtu” dotyczy złego doboru ludzi reprezentujących daną akcję. To tak jakby w reklamie banku promującego konta oszczędnościowe pojawił się milioner z Dubaju, który ma pieniędzy jak lodu i nie wie co to oszczędzanie. Na pierwszy rzut oka nikt nie robi takich błędów. Ale tutaj chodzi też o ogólną sympatię do ludzi oraz odpowiednie skojarzenia. Do reklamy piwa nie damy abstynenta i sportowca a do kampanii promującej ruch i aktywność fizyczną polityka mającego ponad 110 centymetrów w pasie. Takie błędy zdarzają się nagminnie. Jest jeszcze kwestia ludzi nieodpowiedzialnych i tworzących złą atmosferę. Reklama jest dźwignią handlu a nie zapadnią z dołem bez dna. Dlatego zanim zdecydujemy się zatrudnić znanego aktora, sportowca, polityka czy innego celebrytę sprawdźmy co na to ludzi.
Badamy rynek z pomocą profesjonalistów
Sposobów na analizę rynku jest wiele. Od internetowych ankiet po te przeprowadzane na ulicach. Chociaż ankieta wcale nie daje najlepszej skuteczności. Dużo lepsze są statystyki zbierane w sieci oparte o wejścia na strony internetowe, wyszukiwanie fraz i wiele innych rzeczy, które nie wymagają bezpośredniego zawracania nam czasu. Sami nie jesteśmy w stanie przeprowadzić taki analiz dogłębnie. Dopiero profesjonalne badania marketingowe ( http://www.mecglobal.pl/nasza-praca/jak-pracujemy/analytics-and-insight/ ) zlecone profesjonalistom dają faktyczne efekty. Z takich firm korzystają najwięksi. Od ogromnych korporacji międzynarodowych pod sklep narzędziowy za rogiem, które chce dotrzeć do swoich klientów i zaoferować im lepszy towar. Nie małą pomoc w zdobywaniu informacji dają portale społecznościowe i wiele innych miejsc, których używamy do codziennej wymiany informacji.